Co je dobré vědět při nákupu nemovitosti?
Sjednání schůzky
Náš realitní makléř si s Vámi sjedná schůzku a domluví termín prohlídky. Vyžádá si od Vás základní údaje o nemovitosti, tak aby již mohl být řádně připraven na sjednanou schůzku.
Osobní schůzka ocenění nemovitosti
Realitní makléř Vás navštíví přímo u Vás doma. Prohlédne si a ocení nemovitost. Domluvíme postup a podmínky prodeje. Poradí a pomůže Vám nemovitost správně připravit před pořízením fotografií. Fotografie jsou to první, co potenciální zájemce uvidí, proto si dáváme nejen na tomto záležet.
Uzavření zprostředkovatelské smlouvy
S klientem uzavřeme smlouvu, ve které stanovíme podmínky prodeje nemovitosti. Smlouva dále stanoví podmínky mezi majitelem nemovitost a realitní kanceláří. Zejména pak opravňuje realitní kancelář prodávanou nemovitost veřejně prezentovat a jednat se zájemcem o koupi nemovitosti, kupní cenu, výše provize, povinnosti a práva obou stran, dobu trvání smlouvy.
Prezentace nemovitosti
Nemovitost prezentujeme na největších českých portálech, jako jsou Sreality, České reality, Reality iDnes atd. Při souhlasu majitele dále na nemovitost umístíme reklamní poutač. Nemovitost dále bude nabídnuta našim předchozím klientům z databáze, kteří v současné době poptávají nemovitost podobného charakteru. Tím můžeme celý proces prodeje velmi urychlit.
Prohlídky nemovitosti
Realitní kancelář sjedná s Vámi a zájemcem vhodný termín prohlídky Vaší nemovitosti a nemovitost bude prezentovat zájemci. Pakliže se v nemovitosti běžně nezdržujete, je možné nám svěřit klíče a nemovitost budeme zájemci prezentovat i bez vaší přítomnosti. V průběhu Vás vždy budeme informovat o aktuálním stavu prodeje a závěrech kupujících.
Uzavření smlouvy s kupujícím
Až nalezneme vhodného klienta pro vaši nemovitost, uzavřeme s ním rezervační smlouvu. Na základě této smlouvy kupující složí rezervační zálohu, na základě které mu nemovitost bude rezervována do stanovené doby, resp. do uzavření kupní smlouvy. Během rezervační doby, která se poskytuje zpravidla na 2 měsíce, domluvíme se všemi stranami podmínky kupní smlouvy a poskytneme kupujícímu potřebnou součinnost k zajištění financování kupované nemovitosti. Samozřejmostí je možnost vyřízení úvěru přímo s našim smluvním partnerem.
Předání nemovitosti a ostatní agenda. Jsme s Vámi od začátku až do konce.
Podpisem kupní smlouvy práce pro naší realitní kanceláře zdaleka nekončí. Jsme s Vámi od prvního až do posledního kroku při prodeji nemovitosti. Ve smluvně stanovený termín zajistíme protokolární a fyzické předání nemovitosti, řádné ukončení a přepis energií na nového majitele. Po dokončení převodu vlastnického práva vypracujeme daňové přiznání k dani z nabytí nemovitosti a ohlídáme její včasné zaplacení, v případě potřeby zajistíme znalecký posudek.
Následná péče o naše klienty
Chcete z prostředků z prodeje Vaší nemovitosti koupit nemovitost jinou a to už na bydlení nebo jako investiční záměr? Také v tomto případě Vám velice rádi pomůžeme, poradíme a to ať už kupujete nemovitost z našeho portfolia či jiné kanceláře. Naše služby a konzultace Vám budou i nadále k dispozici. Budete si potřebovat sjednat osobní schůzku nebo jen radu po telefonu? Také v budoucnu tu budeme vždy pro Vás.
Jaký je postup při rezervaci nemovitosti?
Proč nemovitost vůbec rezervovat a proč hradím rezervační zálohu?
Prodej či koupě nemovitosti je důležitou událostí v životě pro každého z nás. Důležitý je zejména hladký průběh celé záležitosti a serióznost všech zúčastněných stran. Jedná se o prodej nemovitostí často v hodnotě řádu statisíc či několika milionů a s tímto i k celé záležitosti přistupujeme. Rezervací nemovitosti, je kupujícímu zaručeno, že nemovitost nebude již dále nabízena k prodeji někomu jinému. Bude pro kupujícího rezervována. Během rezervace je tak příležitost podrobně domluvit podmínky kupní smlouvy a zajistit financování. Složením rezervační zálohy vyjadřuje kupující seriózní zájem o koupi dané nemovitosti.
Jaké kroky mě čekají po rezervaci nemovitosti?
1. Poskytnutí podkladů před podpisem smlouvy
Před podpisem jakékoliv smlouvy Vás poskytneme veškeré potřebné podklady k nemovitosti. Zejména výpis listu vlastnictví, případně jiných dokumentů, tak abyste byli seznámeni s faktickým i právním stavem kupované nemovitosti.
2. Složení rezervační zálohy a podpis rezervační smlouvy
Důležitým krokem je složení rezervační zálohy. Nemovitost je tímto kupujícímu rezervována a není dále nabízena k prodeji. V této smlouvě se stanový zejména kupní cena, výše zálohy, doba trvání rezervace. Rezervační zálohy může být vratná nebo se započítá do kupní ceny, dle domluvených podmínek. Během doby rezervace je prostor pro zajištění financování Kupujícímu rádi vyřídíme a kompletně zajistíme výhodné financováni u předních bankovních institucí. Pokud si kupující zajišťuje financování u svého poskytovatele bankovního úvěru, poskytneme za účasti prodávajícího veškerou součinnost k zajištění tohoto hypotečního úvěru. Doba zpracování úvěru a po vyplacení kupní ceny zhruba 4-8 týdnů.
3. Uzavření kupní smlouvy a její podmínky
Domluvíme podmínky kupní smlouvy zejména pak:
- způsob financování
- kdy a jak se uvolní kupní cena
- kdy dojde k převodu vlastnického práva na kupující
- kdy dojde k předání nemovitosti
Kupní smlouva je koncipována tak, aby byla oboustranně vyvážená a objektivní. Nezapomeňme, že rovnocennými účastníky kupní smlouvy je jak strana prodávající, tak strana kupující. Klade důraz zejména na bezpečný tok veškerých finančních prostředku, na bezproblémový převod vlastnického práva a předání nemovitosti.
Jaké kroky mě čekají pro vyřízení hypotéky?
Většina klientů financuje koupi nemovitosti hypotečním úvěrem. Zde bychom Vám rádi nastínily proces a jednotlivé kroky, které Vás čekají. Jaké všechny podklady musím dodat, jak dlouho vše trvá.
Podstatným faktorem k získání úvěru a jeho podmínek (zejména výše úrokové sazby, doba výše splátek atd.) je, zde budete požadovat 100% hypotéku (tedy že výše úvěru rovná se kupní ceně nemovitosti) nebo budete z části využívat vlastní finanční zdroje, tedy hotovost.
Obecně platí, že čím více prostředků hradíte z vlastních zdrojů, tím lepší podmínky u banky získáváte.
Celý proces od podání žádosti, postupného dodání veškerých podkladů a dokumentů až po uvolnění finančních prostředků trvá zhruba 6-8 týdnů. Celý proces může však trvat delší či kratší dobu v závislosti na bance a složitosti případu.
Při vyřizování hypotéky banka posuzuje tři základní aspekty
- kolik peněz Vám vůbec banka může půjčit na základě vašich příjmů a výdajů (zatím bez ohledu na to, na jakou nemovitost peníze potřebujete)
- hodnota pořizované nemovitosti na základě znaleckého posudku, který banka nechá zpracovat
- registry (vysvětlíme si níže)
1. Podání žádosti o úvěr
V bance podepíšete a podáte si žádost o úvěr.
2. Doložení příjmu žadatelů o hypotéku
Tedy potvrzením od zaměstnavatele v případě zaměstnání či doložením daňového přiznání v případě podnikání. (v tomto případě může banka po Vás požadovat i „Potvrzení o bezdlužnosti“ od finančního úřadu) Pokud Vám úvěr bude poskytovat banka, ve které máte již delší dobu vedený aktivní bankovní účet, není potřeba doklady o příjmu dokládat. Záleží však na konkrétních podmínkách každé banky.
3. Nahlédnutím do registru
Bance je potřeba podepsat souhlas s nahlédnutím do „registru“ Bankovní instituce mají tak možnost nahlédnutí do bankovních a nebankovních klientských registrů. V registru jsou vedeny smluvní vztahy mezi bankou a klientem. Jsou zde vedeny údaje o bonitě, důvěryhodnosti klienta, o produktech a platební morálce. Obsahuje tedy pozitivní i negativní informace. Zjednodušeně řečeno, jedná se o jakousi úvěrovou historii klienta. Pozitivní výstup z bankovního registru je jedním z rozhodujících faktorů, pro udělení úvěru.
4. Doložení kupní smlouvy
Dalším z podkladů, který po Vás banka bude požadovat je smlouva, na základě které budete nabývat. Kupní smlouvu Vám připraví realitní kancelář.
5. Doložení listu vlastnictví
List vlastnictví je veřejný dokument evidovaný příslušným katastrálním úřadem.(více viz pojmy a dojmy) Jsou v něm uveden zejména právní stav nemovitosti, případná omezení atd. Lze jej získat na katastru nemovitostí, na poště (Czech Point).
6. Znalecký posudek
Pakliže proběhnout předchozí kroky a to s pozitivním výsledky, banka přistoupí k dalšímu kroku, tedy zhodnocení nemovitosti na základě znaleckého posudku. Tento si hradí žadatel o úvěr. Některé banky však znalecký posudek nevyžadují u bytu nebo jej klientovy neúčtují. Zde je důležité, pokud žádáte o 100 % hypotéku, aby cena nemovitosti stanovená znalcem byla minimálně ve stejné výši jako kupní ceny nemovitosti.
7. Podpis úvěrové smlouvy
8. Zástavní smlouvy
Banka nechá vypracovat zástavní smlouvy. Těmito si zajišťuje pohledávku hypotečního úvěru a to zastavením kupované nemovitosti. Zásadní je tedy fakt, že zástavní právo je potřeba zapsat na list vlastnictví kupované nemovitost ještě před převodem vlastnického práva ve prospěch kupujících (je tedy nutné s tímto obeznámit prodávajícího) Vložení zástavních smluv na příslušný katastrální úřad bývá také jednou z hlavních podmínek pro čerpání finančních prostředků z hypotečního
9. Pojištění nemovitosti
Banka bude dále požadovat, aby jste doložili pojištění kupované nemovitosti.
10. Čerpání finančních prostředků
K tomuto je zpravidla potřeba bance doložit podepsané zástavní smlouvy, potvrzený návrh na vklad zástavního práva od příslušného katastrálního (případně podepsané a zavkladované kupní smlouvy)Záleží však na podmínkách, jaké byly stanoveny v kupní smlouvě pro čerpání fin. prostředků u hypotečního úvěru.
Máte dotaz?